onsdag 12. mars 2008

Hva trenger babyen?

Jeg skrev lister til den store gullmedaljen da jeg var gravid – alt babyen skulle komme til å trenge – eller mer presist hva jeg trodde vi kom til å trenge til babyen. For babyen trenger jo ikke så mye. Den er ganske fornøyd om den får mat, søvn, tørr bleie og kos…

Barnevogn må man jo ha, og bilsete om man har bil, likeså et lager med klær, seng og et egnet sted å stelle den lille kroppen. Men hva med alt det andre man liksom trenger?

Mot slutten av svangerskapet følte jeg at vi nærmest hamstret ting helt uvilkårlig, og jeg bestemte meg for å la resten av babylisten ligge til Theo hadde kommet og reelle behov meldte seg. Og de gjorde de jo raskt.

Så som en liten oppsumering – dette er en liste over ting og tips som har vært nyttige for oss. Ikke dermed sagt at andre føler de har behov for de samme tingene, men muligens kan det være til hjelp i gravide-tåka (som jeg igrunn var mye mer plaget av enn amme-tåka…)

På sykehuset etter fødselen ble Theo pakket mye inn i flanell-kluter og helsetepper. Å bli pakket inn eller båret nært er noe babyer liker godt, da de føler seg trygge ved å ha lite plass rundt seg – minner dem om tilværelsen i livmoren.

Flanell-kluter er dessuten fin-fint til stell og tørk etter vask, da vi har tonnevis med kluter og 4 babyhåndklær med hette som -ikke er nok- for en liten krabat som tisser ned stellebordet nesten ved hvert stell…

Så…vi gjorde det enkelt – kjøpte to store hvite flanell-laken som vi klippet opp i 8 deler hver – et voila! 16 flanell-kluter som kan brukes som gulpekluter, ekstra varme/innlegg i bæresele, håndkle/vaskekut eller innpakning av baby. Billig og veldig easy peasy lemon squeezy!

Amme-BH – jeg har prøvd flere ammebh’er som jeg følte gav dårlig støtte og generelt var ekle å ha på. Jeg har ganske stor byste og nå som jeg ammer er de enda en størrelse større enn da jeg var gravid. Størrelsen jeg bruker nå er 80F og når du bruker en så stor cup-størrelse betyr kvalitet på bh’en en hel del. For å unngå brystbetennelse er det ingen dum idé å velge amme-innlegg av ull, men en bh som også er av ull er heller ikke å forakte. Da jeg var gravid frøs jeg ofte helt sinnsykt mye på puppene (det var veldig plagsomt – spesielt i “offisielle sammenhenger” da jeg ikke bare kunne stryke meg selv over brystet uten å se fullstendig gal ut) og denne intense frysingen var en medvirkende årsak til at jeg kjøpte meg en amme-bh av ull. Den ser ikke så fancy ut, men den er helt fantastisk varm og behagelig og gir veldig god støtte og jeg har kjøpt en til av samme slaget. Merket er Aclima og den kan kjøpes gjennom nettbutikken til http://mammaogmeg.no eller http://babyshop.no/

Ammepute! – Doh, tenkte jeg, en egen pute for amming, hva skal man vel med det? Jeg venter i alle fall til etter at babyen har kommet med å kjøpe det…

Fikk låne en ammepute på sykehuset og det var helt supert for å finne gode ammestillinger. Å ha en baby liggende i armene i relativt mange timer dag og natt gir vonde skuldre, vond rygg, vondt steder du nesten ikke visste du kunne ha vondt (litt som etter-effekten av gymtimene i første klasse på videregående).

Man trenger ikke sånn superfancy Marimekko-pute til 1000 kroner heller (heia Finland!), vi fant en helt fin en på Kid Interiør til 199,- og jeg bruker den hele tiden! Ellers er det fint å lage seg en “ammekrok” hjemme – et rolig og komfortabelt sted med masse puter til støtte. Gjerne med bokhylle og vannglass innen armlengdes avstand.

Når det gjelder stell av babyen – vi er heldige som har mye plass der vi bor og stor nok plass på badet til et stort stellebord. Vi kjøpte et som har en relativt høy kant rundt det hele – og som dermed gjør det litt vanskeligere for babyen å falle ned (i følge Finn Bjelke en av de aller skumleste lydene – bløtt barnehode mot hardt badegulv. Man vil jo helst slippe å oppleve det...) Stellepute er fra Ikea: Enkel, hvit og oppblåsbar og tar ikke skade av å bli spylt av når babyen tisser et helt fossefall i de få sekundene det tar å bytte bleie.

Jeg synes bomull er fint til småstell av babyrumpe, Pappa Peder synes imidlertid bomull er litt ekkelt så til ham har vi kjøpt firkanta 10x10 cm kompresser på apotek som gjør samme nytten (de hadde sånne på sykehuset og vi så at de var ganske praktiske). På badet har vi satt en lommelykt for nattstell slik at babyen ikke skal bli lys våken av taklyset i nattens mulm og mørke.

Vaskebalje som står på et stødig stativ og med slange i bunnen er smart. Vi kjøpte en billig balje på Ikea (fin balje, med antiskli i bunnen) – men det er litt komplisert å vaske babyen oppi den siden vi ikke har egen dusj – bare dusj i badekaret. Man får lett vondt i ryggen av å skulle enten fylle baljen med vann og løfte den ut på gulvet og senere tilbake i badekaret for å tømme den, alternativt bøye seg over badekaret mens man bader babyen. Så vi ser etter balje med stativ og tømmings-slange nå. Men har man åpen dusj eller dusjkabinett kan man jo bade babyen i nesten hva som helst :)

En liten baby fører til mye ekstra klesvask. Noen ganger har vi måttet bytte klær på Theo opptil tre ganger på en natt fordi små babyer tisser mye og ofte og all verdens bleier ikke holder dem tørre. Det smarte her er å velge tekstiler (både klær, sengetøy, håndklær og kluter) i like fargenyanser og som kan vaskes på samme temperatur – det gjør fjellet med klesvask litt enklere å bestige.

Babyen ligger jo det aller meste av tiden, og det er både fint og nyttig å ha det komfortabelt der den ligger. Vi var så heldige å få laget en vugge til Theo, og vi bestilte skreddersydd madrass til den på http://www.ullkorga.no

Over vuggen henger en sengehimmel i lyseblått stoff med duse farger. Mormoren til Theo ville gjerne lage en sånn og det er sant som hun sier – det virker som om han liker godt å sove under den, at den virker beroligende på ham.

Vi kjøpte på et ganske tidlig tidpunkt en dry kid ammemadrass. Jeg syntes dette hørtes ut som en genial oppfinnelse og på mange måter – hvis man klarer å bruke den riktig – så er det nok også det. Det er en liten madrass med små vegger, ligner litt på en ramme, som babyen kan sove i. I utgangspunktet er den vel tenkt som en mini-seng der babyen kan sove trygt sammen med foreldrene i dobbeltsenga, og der man kan felle ned en “vegg” i madrassen for å amme mens babyen ligger ved siden av deg om natten. Når ammingen er ferdig bare skyver du babyen tilbake i rammen sin og feller opp veggen igjen. Fair enough. Fungerte fint de to første nettene hjemme, inntil økedager hadde gjort mammas melkebanker giganiske og babyen ikke lenger fikk ordentlig tak ved forsøk på liggende amming. Når man i tillegg er halvt svimeslått i det man vekkes gjentatte ganger i løpet av natten for å amme, er det ikke alltid like lett verken å være tålmodig eller holde seg våken, så vi endte med flere tilfeller der jeg sovnet halvt sittende med Theo i armene og våknet med ham i armene og utrolig vondt i nakken fra å ha sovnet halvt liggende, puter litt her og der og vel…det var ikke så vellykket.

Etter en rekke ulike utprøvde løsninger er vi nå der hvor jeg også bruker ammepute om natten. Babyen liker i tillegg godt å sove på ammeputen så det er enkelt å få ham til å sove igjen etter amming.

Men tilbake til ammemadrassen: Den er et godt kjøp, fordi:

- Den gjør en litt stor babyseng mer komfortabel for babyen da veggene reduserer følelsen av rom rundt babyen – husk at den liker å ha det trangt rundt seg.

- Hvis man ønsker å samsove – dvs. la babyen sove i samme seng som foreldrene – hjelper madrassen til å gjøre dette tryggere da babyen har sin egen seng (med egen dyne) i sengen.

- Madrassen er lekkasjetett og hvis babyen tisser i løpet av natten og bleien lekker renner ikke væsken lenger enn madrassen – dvs. den lekker ikke ut i foreldrenes madrass eller babyseng-madrassen.

- Madrassen kan vaskes på 60 grader i maskin, noe vi har gjort flere ganger allerede og den holder formen fint – man tar bare ut fiberplatene før vask og setter dem på plass igjen etterpå. Regn med å måtte vaske madrassen ofte, for den blir raskt full av gulp og tiss – men på den annen side – den sparer vask av laken og andre madrasser like ofte.

På dagtid i stua får Theo ofte sove i en gammel skinnpose i myk ull fra da jeg var liten (vi fikk den renset og den er god som ny), han elsker å sove i den og så lenge vi holder øye med ham er den en velsignet barnevakt som gjør at han sover flere timer i strekk (så mamma og pappa får puslet litt med andre ting).

To dyner å bytte på med er også greit å ha – sånn i tilfelle den ene blir tisset ned og må vaskes, såslipper babyen fryse en natt.

Når han skal ligge på magen i våken tilstand har vi et korthåret lammeskinn som han liker å ligge og kose på. Vi kjøpte det på Barnas Hus på Alnabru men tror de også har det på Ikea.

Babyen liker også å bli båret rundt. “Alle” prøvde å fortelle meg at jeg måtte bære babyen på kroppen, og etter å ha kjempet mot tankene om at jeg
-faktisk ikke var noen afrikansk stammekone-
og at et bæresjal føltes rart å skulle gå med, tenkte jeg at det fikk bli en Babybjörn. …Før både Peder og jeg leste mye skummelt om potensielle ryggskader hos veldig små babyer om de blir båret for mye med Babybjörn bæresele. Etter litt motvillig mysing på alternativer kom jeg frem til at jeg ville ha en Mei Tai. Vi bestilte en slik bæresele av merket Babyhawk (med leopardmønster, selvfølgelig…) fra http://www.vidunderbarn.no/ Den former seg rundt babyen og kan brukes fra babyen er nyfødt og etterhvert knyttes på mange ulike måter slik at større barn kan bæres på ryggen om man skulle ønske det. Jeg elsket bæreselen fra dagen vi fikk den i posten og bruker den mye hjemme. Smart hvis man vil ha hendene fri mens man bærer babyen rundt. I tillegg til at babyen liker å sitte oppi selen – ofte sovner Theo av at vi bærer ham rundt på denne måten.

Hvem har kulest stelleveske? Dette var i alle fall et tema rundt bordet på ett av de (få) gravidetreffene jeg var på. Litt internett-leting tipset meg om en veske fra Skip Hop – et merke som kan kjøpes litt billigere fra en butikk på New Zealand http://www.kiwikidsgear.com/

Jeg gjorde det, betalte nærmere 500,- inkludert frakt (i norske butikker koster den godt over 800,-) og fikk en helt ok stelleveske som egner seg fint til å henge på vogna. Men alt “hysteriet” rundt denne veska skjønner jeg ikke. Den egner seg fint hvis man vil ha med seg tåteflasker da det er flere flaskelommer på sidene – men så lenge man ammer er et enklere (og billigere) alternativ sikkert like greit. En negativ side med veska er også at den lukkes med magneter – noe som kan være til fare for plastkortene i lommeboka hvis man skulle ønske å bruke stelleveska som veske også for seg selv.

I dag har Theo fått en vippestol av Farmor. En meget velkommen investering, da han kan være litt mer med oss der vi er når han er våken. Vi ville egentlig ha en plastic fantastic fancy og fargerik Fisher Price-stol, men siden Theos farmor stod for innkjøpet ville hun heller gi ham en som så stødig og solid ut, og egentlig var nok det en grei vurdering. Den vi har fått nå er veldig solid, den kan justeres fra “flat out” til sittende stilling, noe som gjør den mer vennlig for veldig små babyer, som ikke burde sitte i bilstoler for lenge av gangen og vel..alt det der. Babyen kan også spennes fast i vippestolen, alltid en nyttig ting for å forhindre at han vipper seg ut eller sklir ned på gulvet, særlig når han blir eldre og mer urolig.

Hva annet? Jo, brystpumpe? Jeg har kjøpt en. Fikk litt panikk ved kombinasjonen brystspreng + sovende baby. Men jeg har ikke fått -satt meg ned- for å bruke den helt enda, da det er en litt omstendelig prosess. Først skal man ha ett stykk sovende baby som ikke når som helst kommer til å be om mat, så skal man ha litt lyst til å bruke tid på å pumpe melk, så skal man sterilisere pumpen, så skal man få den til å virke, og så skal man slite litt med å få ut noe særlig mer enn 2 cl før babyen plutselig våkner med et vræl. Men for all del – det er verdt investeringen, men jeg tror ikke man egentlig trenger å gå til anskaffelse av en sånn før babyen er litt eldre og man planlegger sin første helaften med barnevakt. Vi prøvde å gi ham utpumpet brystmelk med en liten plastskje her om dagen (anbefalt matemetode på bittesmå babyer før de får tåteflaske) og det var definitivt ikke riktig innpakning av maten og ble kontant avvist.

Etter at man har brukt mangfordige tusen på “ting som babyen ikke trenger men som man trenger til babyen” er det alltids greit å ta med seg et par småting som man får gratis også, eller hva?

Liberoklubben og Apotek1 (fyll ut skjema på nettsidene deres og hent så pakken på apoteket) deler ut en eske hver til nybakte foreldre med bleier og leker og prøver på saker og ting og vel, det blir nærmest kastet etter deg så hvorfor ikke ta det imot?


Ingen kommentarer: