onsdag 21. april 2010

Tivoliet kalt badet

Det er tidlig morgen og vi skal rekke å bli klare til barnehagen før mamma skal på jobb.
Theo er på badet, mamma sysler med håret, sminken eller noe annet som gjerne svekker oppmerksomheten litt. Skal vi se, hvor skal vi begynne?

Theo går gjerne sporenstreks til skuffen der toalettmappen hans ligger. I den er det nemlig mange spennende gjenstander, som han river ut og tar nærmere i øyensyn, gjerne akkompagnert av "Oisann!"

En av favorittene er termometeret, som har utforming som en delfin og ligger i en delfinformet gjennomsiktig plastboks. Han elsker å åpne og lukke og åpne og lukke boksen og har for lengst ødelagt lukkemekanismen. Dette byr imidlertid på den spennende utfordringen det er å få begge delene til å henge sammen mens termometeret ligger inni. Greit nok. En ganske ufarlig lek.

Mindre greit er det når han fisker fram den lille saksa til å klippe negler med. Denne fungerer ofte som fly og vi må gjerne lokke den fra ham eller ta den med makt når han begynner å løpe rundt på badet eller vifte med den i lufta.

- Så, så...ned i toalettmappa med den. Han blir sur eller gråter på krokodilletåremåten. Da er avledning bedre enn trøst. "SE!" sier jeg. - Tannbørsten din! Han blir først enda mer lei seg og geipen henger litt før han ser ut til å få en lys idé. Han holder tannbørsten opp og peker på tannkremen. "Vil du pusse selv?" spør jeg og lyser litt opp inni meg, selv om jeg vet at det ikke er det han har til hensikt å gjøre. Sannsynligvis ikke i dag heller, nei.

Og så fort han får tannkrem på tannbørtsen spiser han den opp, før han tygger infernalsk på børsten uten at tennene blir det spor renere. "Skal jeg hjelpe deg?" spør jeg. Dette er den vanlige del 2 av tannpussesekvensen og en rolle jeg har øvd en del på nå.

"Nei!", sier han og vrir seg bort. "Kom la meg hjelpe deg", sier jeg så og som i et lite tilløp til panikk begynner han å gå fort rundt i ring mens han ler høyt og har et fast grep om tannbørsten med hånden.

Situasjonen får gjerne et av tre utfall:
1) Jeg fanger ham og holder ham fast til vi har pusset tennene.
2) Etter mye overtalelse lar han meg pusse tennene hans, helst mens jeg snakker mykt til ham om noe han liker eller synger en sang. På en bra dag tar det omtrent 1 1/2 "Ro,ro til fiskeskjær" før alle tennene er pusset.
3) Vi gir opp og venter til neste tannpuss (dette er en nødløsning tilpasset stressa/slitne foreldre).

Tannpussen er endelig overstått, jeg har forsøkt å konsentrere interessen til Theo rundt en leke eller noe på rommet hans eller i stua. Han kommer likevel tuslende tilbake inn på badet etter ti sekunder. Vi begynner å få det litt travelt nå, og jeg må rekke å bli klar til å gå på jobb.

"Værsågod Mamma!" sier han og vil gi meg noe. Jeg tenker at det var jo koselig før jeg oppdager at det er en kjempestor busemann. Jeg prøver med den pedagogiske stemmen å fortelle at det er litt ekkelt, men roser ham samtidig for at han gav den til meg og ikke la den fra seg et sted. Vel vitende om at jeg nå muligens har plantet en fiffig idé i barnehodet (det får heller være!) prøver jeg å fortsette der jeg slapp med sminke og påkledning.

Etter å først ha gått bort til panelovnen og skrudd opp og ned på termostaten noen ganger slik at temperaturen på badet i løpet av dagen vil justeres fra 26 til 8 grader, kommer Theo på at skapet til mamma inneholder mange spennende ting! Skapet har riktignok barnesikring, men den har han selvfølgelig for lengst lært seg å åpne. Makt er det som gjelder her, og han røsker opp døra og kommer rett til hoveattraksjonen: Tamponger!

Den lille esken plukkes ut av skapet og han setter seg ned på gulvet med fangsten i fanget. Én etter én tar han tampongene ut av esken og danderer dem i sirlige rekker, før han bestemmer seg for at de nok bør ligge i pappas toalettmappe! Denne befinner seg i skuffen under der Theo sin mappe ligger, og med stor besluttsomhet åpner han skuffen, tar ut toalettmappa til pappa og legger tampongene oppi den.

I toalettmappa ligger en annen skatt, den hadde han jo nesten glemt! En flaske med aftershave! Han tar av korken og pirker rundt spraydelen som om han prøver å finne ut av hvordan den fungerer. Han finner det ikke ut med det første, og kaster flasken fra seg. Det er først nå mamma (vennlig men bestemt!) griper inn og avverger det som meget mulig kunne blitt aftershave-oversvømmelse på badet. Til pappa forteller vi selvsagt ingenting.

Vi er endelig klare til avgang, går ned i gangen og på et blunk har vi tatt på sko, lue, hals, jakke og votter. På vei til bilen passerer vi et sted der familien elg har tuslet forbi i løpet av vinteren og funnet passende som toalett. Theo stopper opp og utbryter: "Elgbæsj!", og jeg kommer på at det var jeg som informerte ham om hva dette var forrige uke. Med et fast grep løfter jeg ham opp før han rekker å tråkke i det eller kommer på at han gjerne skulle fått føle litt nærmere på konsistensen.

I det vi ruller ut fra gårdsplassen kommer det et musikkønske fra baksetet:
"Danse o-la-la, mamma!" Jeg setter på Lady Gagas "Bad Romance" for titusende gang. Kjører jeg litt sakte rekker sangen akkurat å spille ferdig i det vi kjører inn til barnehagen.

Vi kler av oss sko, jakke, hals, lue og votter. Tar på tøflene som snart må byttes til en større størrelse og åpner døra inn til den minste avdelingen. Theo løper bort til en leke/barnehagetante/et annet barn og dagens ordentlige lek kan starte.

Mamma får klem og er klar for en ny dag på jobben.

2 kommentarer:

veronica sa...

Fint skrevet so mvanlig Isabelle, men klokken 4.55 på morgenen??

Lux Louella sa...

Du vet jo at det ikke stemmer...klokka på bloggen går feil!